Programování v Javě: Porovnání verzí

Z Milan Kerslager
Přejít na: navigace, hledání
m (+ref)
m (Primitivní datové typy: fix)
 
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
'''Úlohy z programování''' slouží k procvičování probrané látky a též jako příprava ke zkoušce. Úlohy nemusí být správně zapsané, nemusí být ani dokončené (z důvodu procvičování). Při výuce je používáno prostředí NetBeans.<ref>http://netbeans.org</ref>
+
'''Programování v Javě''' slouží k procvičování probrané látky a též jako příprava ke zkoušce. Úlohy nemusí být správně zapsané, nemusí být ani dokončené (z důvodu procvičování). Při výuce je používáno prostředí NetBeans.<ref>http://netbeans.org</ref>
  
== Java: základy ==
+
== Teorie ==
 +
 
 +
=== Primitivní datové typy ===
 +
 
 +
{| class="wikitable" style="margin: left;"
 +
|-
 +
! Kategorie
 +
! Typy
 +
! Velikost (bity)
 +
! Minimální hodnota
 +
! Maximální hodnota
 +
! Příklad
 +
|-
 +
!rowspan=5| Celá čísla
 +
| byte
 +
| 8
 +
| -128
 +
| 127
 +
| <code>byte b = 65;</code>
 +
|-
 +
| char
 +
| 16
 +
| 0
 +
| 2<sup>16</sup>-1
 +
| <code>char c = 'A'; <br />char c = 65;</code>
 +
|-
 +
| short
 +
| 16
 +
| -2<sup>15</sup>
 +
| 2<sup>15</sup>-1
 +
| <code>short s = 65;</code>
 +
|-
 +
| int
 +
| 32
 +
| -2<sup>31</sup>
 +
| 2<sup>31</sup>-1
 +
| <code>int i = 65;</code>
 +
|-
 +
| long
 +
| 64
 +
| -2<sup>63</sup>
 +
| 2<sup>63</sup>-1
 +
| <code>long l = 65L;</code>
 +
|-
 +
!rowspan=2| Plovoucí čárka
 +
| float
 +
| 32
 +
| 2<sup>-149</sup>
 +
| (2-2<sup>-23</sup>)·2<sup>127</sup>
 +
| <code>float f = 65f;</code>
 +
|-
 +
| double
 +
| 64
 +
| 2<sup>-1074</sup>
 +
| (2-2<sup>-52</sup>)·2<sup>1023</sup>
 +
| <code>double d = 65.55;</code>
 +
|-
 +
!rowspan=2| Ostatní
 +
| boolean
 +
| 1
 +
| --
 +
| --
 +
| <code>boolean b = true;</code>
 +
|-
 +
| void
 +
| --
 +
| --
 +
| --
 +
| --
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
== Jednoduché programy ==
  
 
=== Ahoj světe ===
 
=== Ahoj světe ===
<source lang=java>
+
Napište program, který vytiskne na textový výstup řetězec "Hello World".
package helloworld;
 
public class HelloWorld {
 
    public static void main(String[] args) {
 
        System.out.println("A je větší, než 3");
 
    }
 
}
 
</source>
 
  
=== Podmínka if ===
+
[[Soubor:HelloWorld.java]]
  
<source lang=java>
+
=== Podmínka ===
package helloworld;
+
Napište program, který rozhodne, zda je číslo větší nebo menší, než zadaná velikost.
public class HelloWorld {
+
 
    public static void main(String[] args) {
+
[[Soubor:Podminka.java]]
        double A;
 
        A = Math.PI;
 
        if (A > 3) {
 
            System.out.println("A je větší, než 3");
 
        } else {
 
            System.out.println("A je menší, než");
 
        }
 
    }
 
}
 
</source>
 
  
 
=== Trojúhelník ===
 
=== Trojúhelník ===
 
Rozhodněte o vlastnostech trojúhelníku zadaného jeho třemi stranami ''a'', ''b'' a ''c''.
 
Rozhodněte o vlastnostech trojúhelníku zadaného jeho třemi stranami ''a'', ''b'' a ''c''.
  
<source lang=java>
+
[[Soubor:Trojúhelník.java]]
package trojúhelník;
+
 
public class Trojúhelník {
+
=== Vstup čísla z klávesnice ===
    public static void main(String[] args) {
+
Napište program, který od uživatele získá dvě strany (a, b). Rozhodne, zda se jedná o čtverec nebo obdélník. Vypočte obsah a obvod.
        double a,b,c,s;
+
 
        a = 3; b = 4; c = 4.5;
+
[[Soubor:Vstup.java]]
        if ( a+b>c && a+c>b && b+c>a )
+
 
            System.out.println("Trojúhelník existuje");
+
=== Výpis obsahu pole ===
        else {
+
Napište program, který vypíše všechny prvky pole.
            System.out.println("Takový trojúhelník NEexistuje");
+
 
            System.exit(1);
+
[[Soubor:Pole.java]]
        }
+
 
        if (a==b && a==c && b==c)
+
=== Načtení pole ===
            System.out.println("Trojúhelník je rovnostranný");
+
Napište program, který načte prvky pole z klávesnice a pak celé pole vytiskne.
        else {
+
 
            if (a==b || b==c || c==a)
+
[[Soubor:NačteníPole.java]]
                System.out.println("Trojúhelník je rovnoramenný");
 
            else
 
                System.out.println("Trojúhelník je obecný");
 
        }
 
        if (a*a+b*b==c*c || b*b+c*c==a*a || c*c+a*a==b*b)
 
            System.out.println("Trojúhelník je pravoúhlý");
 
        else
 
            if (a*a+b*b>c*c && b*b+c*c>a*a && c*c+a*a>b*b)
 
                System.out.println("Trojúhelník je ostroúhlý");
 
            else
 
                System.out.println("Trojúhelník je tupoúhlý");
 
        System.out.println("Obvod je: "+ (double) (a+b+c));
 
        s=(a+b+c)/2;
 
        System.out.println("Obsah je: "+Math.sqrt(s*(s-a)*(s-b)*(s-c)));
 
    }
 
}
 
</source>
 
  
 
== Reference ==
 
== Reference ==
 
<references />
 
<references />

Aktuální verze z 1. 10. 2013, 11:34

Programování v Javě slouží k procvičování probrané látky a též jako příprava ke zkoušce. Úlohy nemusí být správně zapsané, nemusí být ani dokončené (z důvodu procvičování). Při výuce je používáno prostředí NetBeans.[1]

Teorie

Primitivní datové typy

Kategorie Typy Velikost (bity) Minimální hodnota Maximální hodnota Příklad
Celá čísla byte 8 -128 127 byte b = 65;
char 16 0 216-1 char c = 'A';
char c = 65;
short 16 -215 215-1 short s = 65;
int 32 -231 231-1 int i = 65;
long 64 -263 263-1 long l = 65L;
Plovoucí čárka float 32 2-149 (2-2-23)·2127 float f = 65f;
double 64 2-1074 (2-2-52)·21023 double d = 65.55;
Ostatní boolean 1 -- -- boolean b = true;
void -- -- -- --

Jednoduché programy

Ahoj světe

Napište program, který vytiskne na textový výstup řetězec "Hello World".

Soubor:HelloWorld.java

Podmínka

Napište program, který rozhodne, zda je číslo větší nebo menší, než zadaná velikost.

Soubor:Podminka.java

Trojúhelník

Rozhodněte o vlastnostech trojúhelníku zadaného jeho třemi stranami a, b a c.

Soubor:Trojúhelník.java

Vstup čísla z klávesnice

Napište program, který od uživatele získá dvě strany (a, b). Rozhodne, zda se jedná o čtverec nebo obdélník. Vypočte obsah a obvod.

Soubor:Vstup.java

Výpis obsahu pole

Napište program, který vypíše všechny prvky pole.

Soubor:Pole.java

Načtení pole

Napište program, který načte prvky pole z klávesnice a pak celé pole vytiskne.

Soubor:NačteníPole.java

Reference

  1. http://netbeans.org