Metodický list modulu
Název modulu




VÝVOJ ČESKÉ LITERATURY V 1. POLOVINĚ 20. STOLETÍ






Autor Mgr. Zuzana Fabiánová






Škola Obchodní akademie a Jazyková škola Liberec






Obor vzdělání ekonomické lyceum, obchodní akademie






Třída 3 A, 3 B, 3 C, 3 D
Typ modulu obecný






Vyučovací předmět český jazyk a literatura






Tematický celek Vývoj české literatury v 1. polovině 20. století






Klíčové kompetence rozvíjené u studentů prostřednictvím modulu



Uveďte 3
1 Komunikativní kompetence
2 Občanské kompetence a kulturní povědomí
3 Kompetence k řešení problémů
Stručný popis obsahu modulu a využití nástroje ve výuce




Modul seznamuje žáky s vývojovými tendencemi české literatury od předválečné avantgardy až po léta okupace. Kromě příslušných prezentací využívá i elektronické učebnice literatury. Důležitou součástí je práce s texty, které mají žáci k dispozici v tištěné podobě. Texty jsou zadávány jako úkoly k domácí přípravě. Výběr textů je směřován k požadavkům státní maturitní zkoušky.
Seznam připravených prvků a materiálů


Upravte velikost a počet polí dle potřeby
5 prezentací – Vývoj české literatury v 1. pol. 20. stol.; Česká předválečná avantgarda; Český
expresionismus; Obraz války v české literatuře; Lyrizovaná próza
7 úkolů (odevzdat soubor) k přečteným titulům
1 test – souhrn učiva
12 odkazů na elektronická média





Metodická doporučení pro vedení výuky


Upravte velikost pole dle potřeby
Obtížnější texty je vhodné nejprve projít v hodině s tím, že si žáci dělají poznámky. Doma zpracují odpovědi souvislou formou. Poslechové úkoly doporučuji prověřovat formou ústního zkoušení.


Podpis autora

Modul seznamuje žáky s odborným funkčním stylem. Formou prezentace se seznamují s charakteristikou stylu obecně, dále pak s lexikální a syntaktickou stránkou odborných textů a se slohovými útvary odborného stylu. Látka je procvičována na textech, úkolech a prověřována formou testů.

Modul seznamuje žáky s odborným funkčním stylem. Formou prezentace se seznamují s charakteristikou stylu obecně, dále pak s lexikální a syntaktickou stránkou odborných textů a se slohovými útvary odborného stylu. Látka je procvičována na textech, úkolech a prověřována formou testů.

Modul prohlubuje znalosti a dovednosti žáků v obslasti syntaxe českého jazyka. Zaměřuje se na pojmy komunikát, výpověď a věta, větné členy, skladební dvojice a vztahy mezi členy. Dále pak procvičuje učivo o dvojčlenné a jednočlenné větě, upevňuje pojem větný ekvivalent. Další část informuje o zvláštnostech a nedostatcích ve větném členění, poslední část se zmiňuje i o textové syntaxi.
Modul seznamuje žáky s vývojem světové literatury po roce 1945. Formou prezentace žáci získávají základní informace o periodizaci vývoje, uměleckých proudech a výrazných představitelích literatury západního i východního bloku. Prezentace jsou doplněny pracovními listy s ukázkami důležitých textů. Pracovní listy jsou používány jak k práci přímo v hodině, tak i k domácí přípravě.