ICT vzdělávání úrovně Z
Školení základních uživatelských ICT znalostí a dovedností
Cíle
Hlavním cílem přípravy Z je motivovat pedagogické pracovníky k použití počítače ve škole i doma a vybavit je pro tento účel základními uživatelskými znalostmi a dovednostmi, a to včetně schopnosti tyto dále aktivně samostatně rozvíjet.
Za základní uživatelské dovednosti a znalosti se považuje:
- základní přehled o počítači a počítačové síti, zvládnutí základní počítačové terminologie,
- základní schopnost práce s operačním systém a práce v počítačové síti,
- znalost základů práce s textovým editorem, a to včetně základních typografických pravidel,
- schopnost využívat elektronickou poštu pro odesílání a přijímání zpráv,
- základy práce s www prohlížečem včetně zkušeností s vyhledáváním informací,
- seznámení se s vybranými příklady běžného výukového programového vybavení,
- poznání, že není třeba téměř nic z ovládání znát zpaměti, ale že je nutné mít schopnost orientovat se v systému nápověd a umět vyhledávat potřebné informace,
- uvědomění si faktu, že ovládání všech aplikací v grafickém prostředí je dnes velmi podobné a většinou se dá modifikovat podle přání a zvyklostí uživatele.
Organizace školení
Školení probíhá v prostorách školicího pracoviště. Po dohodě mezi školicím pracovištěm a vedením školy či školského zařízení, ze kterého je více účastníků školení, může školení probíhat také přímo v prostorách této školy či školského zařízení, má-li odpovídající technické a programové vybavení.
Průběh výuky
Výuka by měla probíhat s využitím programovém vybavení, které mají učitelé na škole skutečně k dispozici, a neměla by zdůrazňovat specifika použitého programového vybavení ani jeho jednotlivých verzí. Lektoři si musí uvědomit, že cílem není učitele zastrašit ani jinak stresovat, ale naopak motivovat je k tvořivému využívání ICT.
Je zcela přirozené, že ne všichni účastníci školení dosáhnou stejné úrovně znalostí a dovedností, je však nutné, aby získali schopnost pomocí experimentování, manuálů a systému nápověd zvládat i nové úkoly. Proto by při praktických cvičeních měly být zařazeny také úkoly typu "Zjistěte, jak se udělá…".
Příprava pedagogických pracovníků by měla vést k pochopení významu svobodného přístupu k informacím a práce s nimi pro rozvoj společnosti i jednotlivce. Výuka by měla probíhat v přiměřené míře také s důrazem na osvojení správné odborné terminologie.
OBSAH ŠKOLENÍ
Hardware (2 hodiny)
- Princip práce počítače, základní pojmy (informace, bit, byte, software, hardware).
- Základní části počítače a jejich funkce (procesor, operační paměť, pevný disk).
- Další části počítače (disketová mechanika, CD/DVD mechanika, monitor, klávesnice, myš a další polohovací zařízení).
- Přídavná zařízení (tiskárny, scanner, modem, reproduktory, mikrofon, dataprojektor, interaktivní tabule).
- Zapojení počítače a připojení periferií.
- Zapnutí a vypnutí počítače, hardwarový restart.
- Údržba počítače (čištění monitoru, myši a klávesnice).
- Počítačová síť (druhy počítačů, počítačová síť, server, pracovní stanice, síťová tiskárna).
- Hygiena počítačového pracoviště (hygienické požadavky, ergonomie, bezpečnost).
Operační systém (7 hodin)
- Software (operační systém, aplikační software)
- Operační systémy (příkazový řádek, grafické uživatelské rozhraní, systémy Windows, Linux, Solaris, Mac OS).
- Prostředí operačního systému (pracovní plocha, Hlavní panel, nabídka Start). Okna (aplikační, dokumentová, dialogová).
- Aplikační okno (záhlaví, základní nabídka /panely nástrojů/, stavový řádek, posuvníky, pracovní plocha).
- Manipulace s oknem (minimalizace, maximalizace, změna velikosti, přesun, zavření, přepínání mezi okny).
- Klávesnice (rozmístění a významy kláves, speciální klávesy, myš a další polohovací zařízení).
- Použití nápovědy (obsah, rejstřík, vyhledávání).
- Soubor (program, datový soubor), složka. Popis souboru (jméno, přípona, velikost, datum vytvoření, atributy, umístění).
- Struktura složek (vytvoření, odstranění, přejmenování, přesun a kopírování složky).
- Zobrazení a řazení objektů ve složce.
- Jednoduchý textový a grafický editor (Poznámkový blok, Malování), uložení souboru do složky.
- Výběr, odstranění, přejmenování, přesun a kopírování objektů (složek, souborů).
- Aplikace Schránka a Koš.
- Ovládací panely (nastavení vlastností klávesnice a myši).
- Přizpůsobení grafického rozhraní (pozadí, spořič obrazovky, nastavení).
- Principy práce v lokální počítačové síti (uživatelé, přístup k datům a sdíleným zařízením).
- Úvod do problematiky počítačových virů (antivirová prevence, zálohování dat).
- Vyhledání souboru (podle části názvu, data vytvoření).
- Komprimace a dekomprimace souborů.
- Update systému (Windows Update, Office Update).
- Údržba pevného disku (vyčištění disku, defragmentace).
- Instalace a odebrání programu.
Výukové programové vybavení (2 hodiny)
- Klasifikace a ukázky programového vybavení, možnosti využití na jednotlivých typech škol.
- Začlenění výukového programu do výuky, výhody a nevýhody současných programů.
- Evaluační web MŠMT.
Textový editor (9 hodin)
- Prostředí textového editoru (dokument, panel nabídek, panely nástrojů, stavový řádek, měřítko zobrazení).
- Zásady psaní textu v textovém editoru (stavební prvky dokumentu - písmeno, slovo, odstavec, přiřazení stylu odstavce).
- Vytvoření nového dokumentu.
- Uložení dokumentu, první uložení a pojmenování souboru, další ukládání.
- Otevření a zavření uloženého dokumentu.
- Pohyb v textu (myš, klávesnice).
- Výběr části textu (pomocí myši, klávesnice).
- Kopírování, přesun a odstranění části textu, práce se Schránkou.
- Práce s několika otevřenými dokumenty (přepínání mezi nimi).
- Formátování písma (písmo, řez, velikost, podtržení, barva, styl).
- Formátování odstavce (zarovnání, odsazení, mezery, řádkování, tok textu).
- Vzhled stránky (okraje, záhlaví a zápatí, datum a čas, číslování stránek, vložení konce stránky).
- Číslovaný seznam a odrážky.
- Tabulátory (druhy zarážek, vkládání pomocí Pravítka).
- Jednoduché tabulky (vytvoření tabulky a její základní formátování).
- Vyhledání a nahrazení řetězce v dokumentu.
- Nastavení jazyka a kontrola pravopisu.
- Základní typografická pravidla (kombinování písem, vázání odstavců, zvýraznění části textu apod.).
- Tisk dokumentu.
- Vkládání obrázku do dokumentu a jeho formátování (obtékání, ohraničení).
- Vkládání symbolů a speciálních znaků.
- Psaní textu do sloupců a textových polí.
- Ohraničení a stínování textu.
- Použití stávajících stylů odstavců.
- Vytváření vlastních stylů.
- Použití vestavěných šablon (životopis, dopis, ...).
- Nastavení prostředí (zobrazení panelů nástrojů).
Internet (3 hodiny)
- Co je to Internet, jak pracuje.
- Základní pojmy při práci s Internetem (www stránky, e-mail, URL adresa, hypertextový odkaz).
- Způsoby připojení počítače k Internetu.
- Práce s www prohlížečem (panel Adresa, tlačítko Zpět, Předat k), pohyb po www stránkách.
- Historie, Oblíbené položky.
- Uložení a vytisknutí webové stránky.
- Zkopírování a úprava textu a obrázku z Internetu.
- Důležité české a zahraniční webové stránky.
- Vyhledávání na Internetu.
- Základní informace o bezpečnosti na Internetu.
- Možnosti Internetu (státní správa na Internetu, virtuální obchody apod.).
- Další nastavení internetového prohlížeče (domovská stránka, zabezpečení).
Elektronická pošta (2 hodiny)
- Princip elektronická pošty (srovnání s klasickou poštou, e-mailová adresa).
- Prostředí poštovního klienta (panel nabídek, panely nástrojů, základní nastavení).
- Složky (doručená pošta, odeslaná pošta, koncepty, odstraněná pošta).
- Struktura e-mailové zprávy (odesílatel, adresát, předmět, text zprávy).
- Vytvoření a odeslání nové zprávy, pravidla pro psaní zpráv (diakritika).
- Odeslání zprávy několika adresátům (kopie a slepá kopie).
- Přiložení souborů ke zprávě (příloha).
- Přečtení příchozí zprávy, uložení (otevření) přílohy.
- Odpověď a přeposlání zprávy.
- Vytvoření vlastních složek a uspořádání pošty v nich.
ZÍSKÁNÍ OSVĚDČENÍ ÚROVNĚ Z
Pedagogický pracovník vybavený výše uvedenými znalostmi a dovednostmi může získat osvědčení (certifikát) úrovně Z třemi různými způsoby:
- Školení ukončené ověřením znalostí je určeno pro začátečníky, kteří nemají zkušenosti s obsluhou počítače. Absolvují školení a musí úspěšně složit test či projít praktickým ověřením znalostí.
- Absolvování pouze testu či praktického ověření znalostí je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří již získali potřebné znalosti a dovednosti samostudiem, případně jiným způsobem.
- Administrativní udělení. Pedagogičtí pracovníci, kteří již absolvovali jiný typ ICT vzdělávání mohou požádat o administrativní udělení osvědčení (certifikátu). Uznávají se následující formy ICT vzdělávání:
- Absolvování vysokoškolského předmětu zaměřeného na ICT a ukončeného zkouškou, zkouška nesmí být starší sedmi let. Prokazuje se zápisem v indexu.
- Absolvování ECDL. Prokazuje se osvědčením ECDL Start a ECDL Certifikát.
- Absolvování vzdělávací akce srovnatelného obsahu zaměřené na ICT a akreditované MŠMT v rámci DVPP. Prokazuje se osvědčením.
- Administrativně může být osvědčení (certifikát) na požádání uděleno rovněž aprobovaným učitelům informatických předmětů.
Další informace o modulu P na stránkách SIPVZ.
(4.12.2005 Tomáš Kazda)