Otázky RIF2 2009
Z Milan Kerslager
Tématické okruhy k závěrečné zkoušce kurzu RIF2 na TUL pro rok 2009:
- Historie vývoje počítačů. Předchůdce počítačů. Generace počítačů. Rozvoj osobních počítačů. Základní rozdělení počítačů.
- Technické vybavení osobního počítače. Von Neumannovo schéma počítače. Základní konfigurace osobního počítače.
- Programové vybavení osobního počítače. Systémový a aplikační software. Rozdělení aplikačního software podle účelu.
- Ochrana před počítačovými viry. Základní pojmy – virus, červ, malware, hoax, spam. Firewall. Antivirové programy. Archivační programy.
- Topologie sítí. Základní topologie sítí. Jejich zapojení. Výhody a nevýhody jednotlivých topologií. Sítě z hlediska vzájemného vztahu stanic.
- Typy sítí z hlediska rozsahu. Sítě LAN, MAN, WAN. Použití. Charakteristika jednotlivých typů sítí. Technologie.
- Služby sítě Internet. Protokoly. Adresování. Elektronická pošta. FTP. WWW. Netiketa.
- Referenční model OSI. Popis a funkce jednotlivých vrstev referenčního modelu OSI.
- Technické prostředky pro počítačové sítě. Uzly. Přenosová média. Síťové prvky. Softwarové prostředky.
- Operační systém. Principy operačních systémů. Historie vývoje. Paměti. Instrukce. Funkce operačního systému. Rozdělení operačních systémů.
- Hardwarové prostředky využívané operačním systémem. Přerušení. Vstupní a výstupní řadiče. Kanály. Privilegované instrukce. Porty.
- Správa procesů. Programy a procesy. Stavy procesů. Thready. Spolupráce mezi procesy.
- Správa paměti. Hierarchie pamětí. Přidělování paměti. Segmentace paměti. Stránkování paměti.
- Správa souborů. Struktura souborů na disku. Přístupová práva k souborům. Atributy souborů.
- Přehled operačních systémů. Vlastnosti operačních systémů Microsoft Windows. Operační systémy unixového typu.
- MS Word. Hromadná korespondence. Pole. Možnosti kopírování grafů a jiných objektů z MS Excelu. Problematika dlouhých dokumentů.
- MS Excel. Funkce, ručně psané pomocí operátorů a z nabídky Vložit funkci. Relativní a absolutní adresování ve vzorcích. Možnosti práce s tabulkami (třídění, filtrování, grafy, kontingenční tabulky, ověřování buněk). Maticové vzorce.
- Sběr dat pomocí MS Excelu a MS Wordu. Tvorba, použití a zpracování formulářů.
- Algoritmus a možnosti jeho zápisu. Definice algoritmu. Vlastnosti algoritmů. Reprezentace a zápis algoritmů.
- Základní datové typy. Jednoduché a strukturované datové typy. Pojmy proměnná a konstanta. Aritmetické, logické a relační operátory.
- Základní řídicí struktury. Přiřazení. Sekvence příkazů. Větvení. Přepínače. Cykly.
- Procedury a funkce. Procedury a funkce bez parametrů a s parametry. Lokální a globální proměnné.
- Algoritmy pro vyhledávání a třídění dat. Principy nejznámějších algoritmů pro vyhledávání a třídění dat.
- Programovací jazyky. Historie programovacích jazyků. Dělení a stručný popis programovacích jazyků.
- Struktura programu v programovacím jazyku Pascal. Hlavička. Deklarační část. Příkazová část.
- Dětské programovací jazyky. Přehled dětských programovacích jazyků. Základní popis prostředí a porovnání některých dětských programovacích jazyků.
- Tvorba webových aplikací. Jak fungují webové stránky, jejich rozdělení, typy.
- Základy HTML. Základní kostra HTML. Popis jednotlivých částí.
- JavaScript, CSS. Základní popis a použití.
- Unit v programovacím jazyce Pascal. K čemu se Unit používá. Struktura Unit.
- Objektově-orientované programování. Definice objektu. Jak z něho vzniká komponenta? K čemu slouží parametr Sender?
- Objektově-orientované programování. Objekt. Vlastnosti. Události. Metody.
- Počítačová grafika. Základní pojmy a principy počítačové grafiky, technické prostředky. Zásady správné úpravy grafických dokumentů. Zásady práce s multimediálními soubory.
- Zpracování grafických a zvukových souborů a videosouborů. Jejich formáty. Konkrétní technické prostředky.
- Možnosti využití grafických a multimediálních aplikací ve škole. Příklady využití.
- Standardní součásti relační databáze MS Access. Popište jejich funkci. Jak vznikají primární klíče v tabulkách v MS Access? Charakterizujte význam používání relací v databázi.
- Datové typy polí. Vyjmenujte datové typy polí v tabulce MS Access, popište jejich použití.
- Typy relací. Porovnejte relace typu 1:N, 1:1 a N:N. Jakou funkci plní referenční integrita relace v databázi? Popište její varianty.
- Návrh databázové aplikace. V čem spočívá návrh nové databázové aplikace? Popište, jak byste při návrhu postupovali. Uveďte příklad typické aplikace a její strukturu. Jak se jednoduše tvoří a k čemu slouží dotazy?
- Moderní didaktické pomůcky. Využití moderních pomůcek ve výuce. Prezentační technika. Interaktivní tabule. Hlasovací zařízení.
- Výukový software. Využití výukového softwaru ve výuce. Popis prostředí konkrétního výukového softwaru. Možnosti získání výukového software.
- Aplikace vyučovacích metod. Organizace vyučování, diferenciace, hodnocení a klasifikace při výuce informatiky.
- Současné trendy a proudy ve výuce informatiky. Očekávané výstupy RVP v oblasti ICT.
- Povinnosti učitele a právní souvislosti profese učitele ICT. Souvislosti se školským zákonem o pedagogických pracovnících, bezpečnost práce, příprava na hodinu.
- Technické vybavení učebny ICT – zvláště didaktické pomůcky. Uspořádání učebny, pracovního stolu, ergonomie, pomůcky.
- Didaktická transformace. Postupy a obsah tematických celků: práce s informacemi a daty v rámci operačních systémů a internetu, textový editor, grafika, tabulkový editor, prezentace, multimédia, programování, tvorba webových stránek.