BASH: Skriptování

Z Milan Kerslager
Verze z 3. 6. 2008, 14:50, kterou vytvořil Milan.Kerslager (diskuse | příspěvky) (Vložené příkazy: xargs)
Přejít na: navigace, hledání

Shellové skripty jsou zápisem příkazů, které bychom jinak zadávali postupně na příkazovém řádku.

Zápis skriptu

Aby byl skript přímo spustitelný, musí být jméno interpretu uvedeno na prvním řádku skriptu (hned na začátku souboru). V našem případě bude na prvním řádku uvedeno:

#!/bin/bash

Dále musí mít skript nastaven příznak spuštění (eXecutable). Na příponě souboru nezáleží, ale obvykle se uvádí .sh (příponu je možné i vynechat). Pokud chceme skript spouštět pouhým zadáním jeho jména, je potřeba ho umístit do adresáře uvedeného v proměnné PATH. Takovým adresářem je obvykle automaticky adresář bin v domácím adresáři přihlášeného uživatele. Je-li umístěn skript jinde, musíme k němu uvést cestu. To platí i když je skript v aktuálním adresáři (tj. v adresáři, ve kterém právě stojíte), protože shell z bezpečnostních důvodů aktuální adresář neprohledává. Komentáře se ve skriptech označují křížkem neboli znakem hash ("#"). Je-li komentář započat na začátku řádku, ignoruje shell celý řádek. Jinak ignoruje pouze text umístěný za značkou komentáře.

mcedit priklad.sh      # použijeme oblíbený editor
chmod +x priklad.sh    # nastavíme právo spuštění
./priklad.sh           # spustíme skript z aktuálního adresáře

Ladění skriptu

Chceme-li vidět, jak se skript interpretuje, uvedeme na příslušném místě skriptu příkaz set -x a následně pak ladící výstup vypneme pomocí set +x. Také můžeme celý skript spustit s parametrem -x takto:

bash -x priklad.sh

Návratový kód

Každý příkaz v Unixu vrací návratový kód. V případě úspěchu (resp. pravdy) vrací ukončený program (nebo skritpt) podle dohody nulu (0). Jsou-li při provádění příkazu zjištěny problémy, je návratový kód nenulový (nejčastěji 1, tj. nepravda). Větší hodnoty mohou blíže specifikovat situaci, kvůli které je vrácena chyba. Tím pádem je potřeba ve skriptech při kontrole výstupního kódu příkazu testovat jeho nenulovost (tj. netestovat, jestli vrací 1, ale jestli vrací 0 nebo cokoliv jiného). Pro ukonční skriptu a předání návratového kódu slouží příkaz exit.

# návratový kód je 1 (tj. chyba, nepravda)
exit 1

Návratový kód využívají i kontrukce podmínek a smyček, kdy se vyhodnocuje, je-li výraz pravdivý (tj. použitý příkaz vrací nulu) nebo nepravdivý (příkaz vrací číslo různé od nuly). V případě, že je použita ve výrazu kolona (pipe, trubka), vyhodnocuje se pouze návratový kód posledního příkazu v koloně.

Vložené příkazy

Někdy je potřeba nejprve něco spočítat nebo zpracovat a teprve výsledek potřebujeme použít například jako parametr jiného příkazu. V tomto případě se používá buď zpětných apostrofů (na anglické klávesnici je zpětný apostrof vlevo vedle čísla 1 v horní řadě kláves) nebo nověji konstrukce $(...), kde na místo tří teček dosadíme příkaz nebo kolonu příkazů. Novější způsob lze s výhodou používat při vnořeném vyhodnocování.

echo Písmeno x má ve jméně právě přihlášený $(who | grep x)

Ve výše uvedeném příkladu je nejprve vyhodnocen příkaz v závorkách, jeho výstup je dosazen na jeho původní místo, a pak je teprve proveden příkaz echo.

Alternativou je využití příkazu xargs, který svůj vstup mění na řadu parametrů:

grep -l rene@huzva.cz | xargs rm

Ve výše uvedeném příkladu příkaz grep vypíše seznam souborů, které obsahují adresu rene@huzva.cz a předá je na vstup příkazu xargs. Vstupující data jsou pak přetvořena na parametry příkazu rm. Ve výsledku budou smazány všechny soubory, které obsahují zadaný řetězec. Výhodou konstrukce je, že obchází limit shellu v počtu parametrů na příkazovém řádku.

Předávání parametrů

Stejně jako ostatní programy mohou shellové skripty přebírat parametry, které byly zadány při spuštění na příkazovém řádku, např:

./mujskript.sh jedna 2

Předané parametry jsou ve skriptu dostupné pomocí speciálních konstrukcí:

$# - počet předaných parametrů
$* - všechny předané parametry
$0 - jméno skriptu (jak byl volán - nultá část z příkazového řádku)
$1 - první parametr zadaný za názvem programu
$2 - druhý parametr atd.

Příkaz shift

Příkaz shift způsobí posun zadaných parametrů vlevo, tj. první parametr je zahozen a na jeho místo je posunut druhý parametr, na pozici druhého je posunut třetí atd.

echo Pocet zadanych parametru: $#
echo Prvni parametr: $1
shift
echo dalsi parametry:
for i in $*; do
    echo $i
done

Proměnné

Proměnné mohou být naplněny čísly i řetězci a shell je nerozlišuje. Některé proměnné mají speciální význam – např. proměnná PS1, která vytváří prompt (výzvu) shellu. Proměnná se definuje tak, že se do ní přiřadí hodnota. Proměnnou lze zrušit příkazem unset a všechny definované proměnné vypíše příkaz set. Jména proměnných se obvykle píší velkými písmeny, aby se dobře odlišila od ostatních příkazů ve skriptu.

CISLO=3
echo $CISLO
CISLO=$(expr $CISLO + 12)
echo $CISLO

KOUPIT="rohlik maslo mleko"
for i in KOUPIT; do
   echo $i
done

Proměnné prostředí

Speciální postavení mají tzv. proměnné prostředí. Normální proměnné jsou platné (a dostupné) pouze v shellu (resp. programu), který je nadefinoval. Proměnné prostředí jsou však děděny i do potomků procesu, který proměnnou nadefinoval. Dají se tak předávat mezi programy data, avšak jen jednosměrně (od rodiče k potomku). Proměnné prostředí se definují příkazem export (oba uvedené příklady exportu proměnné jsou rovnocenné):

EDITOR=mcedit
export EDITOR
export VISUAL=mcedit

Nadefinujeme-li proměnnou VISUAL v příkazovém řádku, bude viditelná pro všechny potomky shellu, tj. pro všechny dále spuštěné programy. Proměnná VISUAL (a EDITOR) je významná tím, že ji respektují různé programy, které používají externí editor (např. crontab, mutt a podobně). Pokud není definována, je vyvolán editor VI. Nadefinujeme-li ji na hodnotu uvedenou výše, bude spuštěn program mcedit (součást programu Midnight Commander), který má klasické ovládání, takže začátečník si s ním snadno poradí.

Řídící konstrukce

Podmínka if

if výraz; then příkazy1; [ elif příkazy2; then příkazy3; ] ... [ else příkazy4; ] fi
  • pokud je návratový kód výrazu nulový (příkaz byl úspěšný, nenastala chyba), bude provedena část příkazy1
  • jinak je provedena část příkazy2 nebo příkazy4 (pokud část elif nepoužijeme)
  • návratový kód vrací poslední provedený proces nebo 0, pokud se ještě neprovedl žádný příkaz
  • pokud použijeme kolonu příkazů, bude použita návratová hodnota posledního příkazu v koloně
if grep -q huzva /etc/passwd; then
   echo yes
else
   echo no
fi
if [ -f /tmp/IAmHere ]; then
   echo jsem tu
fi

Cyklus while

while výraz; do příkazy; done
  • úsek do příkazy; je prováděn tak dlouho, dokud je návratový kód výrazu nulový (pravda)
while who | grep huzva > /dev/null
do
   sleep 20s
done
echo "Už se odlásil"

Cyklus until

until výraz; do příkazy; done
  • úsek do příkazy; je prováděn tak dlouho, dokud je návratový kód výrazu NEnulový (NEpravda)
until who | grep huzva > /dev/null; do sleep 20s; done
echo "Už se přihlásil"

Smyčka for

for jméno [ in slovo; ] do příkazy; done
  • příkaz expanduje slovo a postupně vytvářené položky přiřazuje proměnné jméno a provádí posloupnost příkazů příkazy
  • není-li in slovo; zadáno, potom se příkazy provede pro každý poziční parametr (viz výše)
for POLOZKA in a b c d
do
    echo $POLOZKA
done
for JMENO in *; do echo $JMENO; done        # ekvivalent příkazu ls

Větvení case

case slovo in
vzorek [ | vzorek ... ]) příkazy;;
...
esac
  • příkaz expanduje slovo a hledá je mezi zadanými vzorky i s použitím žolíkových znaků (používají se také pro expanzi jmen souborů)
  • jakmile se shoduje, provede se úsek příkazy
  • po nalezení první shody se dále už nehledá
echo Zadej akci a soubor:
read AKCE SOUBOR
case $AKCE in
   smaz|remove|delete) rm $SOUBOR;;
   vytvor|create)      touch $SOUBOR;
                       chmod 777 $SOUBOR;;
esac
echo Zadej odpoved
read VSTUP
case $VSTUP in
   [aAyY]*) echo ANO
            ;;
   n*|N*)   echo NE
            ;;
   *)       echo Nerozumim
esac

Řízení cyklu break a continue

break [n]
  • ukončí n-tou úroveň cyklu for, while, until
continue [n]
  • zahájí další iteraci cyklu

Příkazy true, false

Příkaz true vrací pravdu (návratový kód nula) a příkaz false vrací nepravdu (nenulový návratový kód), což je možné použít v podmínkách a podobně.

true
  • návratový kód vždy 0
false
  • návratový kód vždy 1
while true; do
    echo y
done                # ekvivalent příkazu yes

Testování výrazu

test výraz
[ výraz ]
  • obě uvedené formy jsou ekvivalentní (tj. chovají se naprosto stejně), [ je linka na příkaz test
  • příkaz vyhodnotí výraz a nastaví návratový kód 0 (true) nebo 1 (false)
  • místo příkazu if lze s výhodou použít zkrácenou formu:
[ výraz ] && příkaz
  • příkaz je proveden, pokud výraz vrátí pravdu
[ výraz ] || příkaz
  • příkaz je proveden, pokud výraz vrátí nepravdu
  • Testování typu souboru
    • -f soubor soubor existuje a je normálním souborem
    • -d soubor soubor existuje a je adresářem
    • -h soubor nebo -L soubor soubor existuje a je symbolickým odkazem
    • -b soubor soubor existuje a je blokovým speciálním souborem
    • -c soubor soubor existuje a je znakovým speciálním souborem
    • -e soubor soubor existuje (pouze vestavěný příkaz test)
    • -p soubor soubor existuje a je pojmenovanou rourou
    • -S soubor soubor existuje a je socket
    • -t [fd] fd je otevřeno na terminál, vynecháme-li fd, potom se použije hodnota 1 (standardní výstup)
if [ -f /etc/shadow ]; then
   echo "V systému je nainstalováno shadow password"
fi
  • Testování přístupových práv
    • -r soubor soubor existuje a lze jej číst
    • -w soubor soubor existuje a lze do něj zapisovat
    • -x soubor soubor existuje a je proveditelný
    • -u soubor soubor existuje a má nastaven SUID bit
    • -g soubor soubor existuje a má nastaven SGID bit
    • -k soubor soubor existuje a má nastaven sticky bit
  • Testování charakteristik souborů
    • -e soubor soubor existuje
    • -s soubor soubor existuje a má velikost větší než nula
    • soubor1 -nt soubor2 soubor1 je novější (podle času poslední modifikace obsahu) než soubor2
    • soubor1 -ot soubor2 soubor1 je starší (podle času poslední modifikace obsahu) než soubor2
    • soubor1 -ef soubor2 soubor1 a soubor2 jsou na stejném zařízení a mají stejné číslo i-uzlu (tzn. jde o dva tvrdé odkazy na tentýž soubor)
  • Testování řetězců
    • -z řetězec délka řetězce je nulová
    • -n řetězec nebo řetězec délka řetězce je nenulová
    • řetězec1 = řetězec2 řetězce jsou shodné
    • řetězec1 != řetězec2 řetězce se neshodují
[ -z $HOME ] && echo "Proměnná prostředí HOME neexistuje"
  • Numerické testy
    • na místě numerického argumentu se smí vyskytovat buď číslo (může být i záporné), nebo speciální výraz
    • -l řetězec výraz je nahrazen délkou řetězce
    • číslo1 -eq číslo2 číslo1 je rovno číslo2
    • číslo1 -ne číslo2 číslo1 se nerovná číslo2
    • číslo1 -lt číslo2 číslo1 je menší než číslo2
    • číslo1 -le číslo2 číslo1 je menší nebo rovno číslo2
    • číslo1 -gt číslo2 číslo1 je větší než číslo2
    • číslo1 -ge číslo2 číslo1 je větší nebo rovno číslo2
i=1
while [ $i -le 10 ]; do
    echo $i
    i=`expr $i + 1`
done
RETEZEC="abc"
test -l $RETEZEC -gt 1 && echo "Řetězec je delší"
  • Logické výrazy
    • priority lze upravovat závorkami ( )
    • Pozor: nezapomenout zrušit speciální význam závorky v shellu - např. pomocí zpětného lomítka \( \)
    • ! výraz výraz je nepravdivý
    • výraz1 -a výraz2 výraz1 a výraz2 jsou pravdivé
    • výraz1 -o výraz2 výraz1 nebo výraz2 je pravdivý
[ ! -z "$HOME" ] && echo "Proměnná prostředí HOME existuje"

Funkce

[function] název() { ... }
  • klíčové slovo function není nutné použít
  • parametry se předávají stejně, jako celému skriptu
  • funkce může vracet hodnotu pomocí příkazu return
function soucet() {
  echo -n "$1 + $2 = "
  expr $1 + $2
}
soucet 7 12