Čtení proměnných prostředí v jazyce C
Proměnné prostředí jsou speciální proměnné, které se dědí do nových procesů – potomků. S jejich pomocí mohou rodičovské procesy předávat potomkům užitečné informace. Pokud v příkazovém řádku (shell) nastavíme proměnnou, je známa jen a právě v tom shellu, ve kterém jsme ji použili. Pokud pak spustíme nějaký program nebo shellový skript, proměnná již nebude dostupná, protože spuštěný program je potomkem shellu.
Chceme-li nějakou proměnnou dědit do procesů potomků, musíme ji v shellu tzv. vyexportovat, aby se z ní stala proměnná prostředí. Tímto způsobem se standardně ovlivňuje například barevné podání výpisů souborů v adresáři pomocí příkazu ls
(proměnná LS_COLORS
), jaký editor se má spustit v programech mutt, crontab atp. (proměnné VISUAL
nebo EDITOR
).
Proměnnou můžeme exportovat ihned při jejím naplnění (řádek 1) nebo dodatečně bez vlivu na její obsah (řádek 2 až 3).
export CISLO=69 BAF="Nejaky text" export BAF
Následující program vypíše obsah proměnné BAF
nebo napíše, že proměnná není definována. Používá k tomu funkci getenv()
.
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
int main()
{
char *pointer;
pointer = getenv("BAF");
if (pointer == NULL) {
printf("Promenna BAF neexistuje\n");
} else {
printf("Promenna BAF obsahuje: %s\n", pointer);
}
return 0;
}
Cvičení
- Příklad 1
- Napište program, který vypíše proměnnou, kterou zadáte jako parametr.
- Příklad 2
- Napište program, který vypíše všechny nastavené proměnné (obdobu programu printenv).