Čtení proměnných prostředí v jazyce C
Čtení proměnných prostředí v jazyce C
Proměnné prostředí jsou speciální proměnné, které se dědí do nových procesů – potomků. S jejich pomocí mohou rodičovské procesy předávat potomkům užitečné informace. Pokud v příkazovém řádku (shell) nastavíme proměnnou, je známa jen a právě v tom shellu, ve kterém jsme ji použili. Pokud pak spustíme nějaký program nebo shellový skript, proměnná již nebude dostupná, protože spuštěný program je potomkem shellu.
Chceme-li nějakou proměnnou dědit do procesů potomků, musíme ji v shellu tzv. vyexportovat, aby se z ní stala proměnná prostředí. Tímto způsobem se standardně ovlivňuje například barevné podání výpisů souborů v adresáři pomocí příkazu ls (proměnná LS_COLORS), jaký editor se má spustit v programech mutt, crontab atp. (proměnné VISUAL nebo EDITOR).
Proměnnou můžeme exportovat ihned při jejím naplnění (řádek 1) nebo dodatečně bez vlivu na její obsah (řádek 2 až 3).
1 export CISLO=69
2 BAF="Nejaky text"
3 export BAF
Následující program vypíše obsah proměnné BAF nebo napíše, že proměnná není definována. Používá k tomu funkci getenv().
1 #include <stdio.h>
2 #include <stdlib.h>
3 int main()
4 {
5 char *pointer;
6 pointer = getenv("BAF");
7 if (pointer == NULL) {
8 printf("Promenna BAF neexistuje\n");
9 } else {
10 printf("Promenna BAF obsahuje: %s\n", pointer);
11 }
12 return 0;
13 }