Pro úplný začátek vám trochu porozprávím, co to vlastně HTML je, jak vypadá, jak vznikl a tak vůbec obecnou průpravu do HTML.
V době, kdy WWW (World Wide Web (nebo taky neoficiálně world wide wait...)) ještě nebyl na světě a Internetu vládnul chaos (ještě větší než dnes) a gopher, se chytří pánové z CERNu ve švýcarsku rozhodli vytvořit hypertextovou aplikaci pod NeXTStepy. Když se zjistilo, že jazyk, kterým se do ní programuje není vůbec špatný, dali další chytří pánové hlavy dohromady a v roce 1991 zveřejnili normu HTML (HyperText Markup Language). Toho se pochopitelně chytly firmy a začali dělat prohlížeče. Dnes jsou hlavními favority Netscape Navigator 3.0 (který používám já) a Internet Explorer.
To, že se HTML chytly firmy bylo sice na jednu stranu dobré, protože se HTML dále vyvíjel, ale problém se objevil s tím, že si každá firma něco přidala. HTML je tedy v několika verzích.
HTML 1.0 | Původní 1.0 je podporována vším, co si říká WWW browser. Je to absolutní minimum z toho, co dnes vidíte v Internetu. |
HTML 2.0 | HTML 2.0 je o něco bohatší. Hlavní rozdíl oproti 3.0 je návaznosti na Javu a v několika příkazech. Celkově je HTML 2.0 jenom přechod mezi verzí 1.0 a 3.0. |
HTML 3.0 | Nejbohatší verzí je verze 3.0. Hodně jejích příkazů bylo diktováno firmou Netscape, která v HTML určuje standart. Na většině stránek je dnes doporučení na browsení s Netscapem 3.0, protože používají právě tuhle spornou verzi. Pokud náhodou narazíte na stránku, kde je doporučen Internet Explorer, mělo by to v Netscapu chodit taky, ovšem někteří www démoni jsou dělaní přesně na to, aby to Netscapu a dalším browserům co nejvíce ztížili, dokonce znemožnili... (jmenovitě kvůli Internet Exploreru...) |
HTML 3.2 | Když jsem říkal, že verze 3.0 je nejbohatší, taxem samozřejně „nekecal“, protože do HTML 3.2 Netscape nezasahovala, takže má mnohem méně příkazů (a samozřejmě možností)... |
Dynamické HTML | O téhle verzi se jenom zmíním. Zatím ji znám jen z přednášky a běžně není podporována prohlížeči (myslím, že ji podporuje jen IE 4.0). Je to jakási kombinace HTML 3.0, Java Scriptu a malinké části Javy. Má velké možnosti, ale jak jsem říkal není podporována prohlížeči. |
Já vám budu vykládat o HTML 3.0 a jeho Netscapovských přídavcích, protože je to nejlépe využitelné. :-)
Táákže konečně konec nudného začátku (a je tady ještě nudnější pokračování ;-). Podobně jako výsledkem zdrojového textu v programovacím jazyce je spustitelný (a občas i fungující) program, v HTML je to stránka. Tady platí, že co soubor to část stránky nebo celá stránka. Původní filozofie HTML zní: „Napiš, co část textu znamená a browser se postará o zbytek.“ V praxi to znamená, že vy jen píšete prohlížeči, tohle je titulek, tohle je adresa a tohle je citace a on už sám uzná za vhodné, jakým písmem a jakým stylem to či ono napsat. Postupem času (a hlavně snahou programátorů mít vždy a všude stejný výsledek) začala tato metoda ustupovat a všichni se snaží udělat všechno „na pevno“ (tj. tohle je tučné, tohle písmem velikosti 14 atd.).
Jazyk HTML je nesmírně bohatý na objekty na stránce. Když máte dobrý prohlížeč, dobrý počítač, zvukovou kartu, správné plug-iny a spoustu místa na disku, můžete si udělat stránku, kde budete hrát hru ve stylu DOOM renderovanou on-fly, na pozadí vám bude hrát Osudová a v samostatném okně se vám objeví aktuální devalvace naší měny ;-) (trochu přeháním, ale když se chce dokážete udělat i to...)
Teď už víte, jak HTML vzniknul, jaké jsou verze a co to obnáší, ale vůbec netušíte, jak vypadajá příkazy a vůbec všechno kolem toho, jak programovat, hmm tak já vám to teda řeknu no...
Abyste vytvořili spustitelný program v céčku, musíte zdrojáky překompilovat. U HTML je to všechno mnohem jednodušší. Stránky se nechávají ve „zdrojových kódech“ (takže se z nich můžete učit co a jak... - doporučuji) a jejich obsah je čisté ASCII, takže se nechají překrásně editovat v obyčejném textovém editoru, ale o tom až za chvíli.
Většina HTML dokumentu je text, který se vám zobrazí na stránce. Aby browser věděl, co je příkaz a co text, označuje příkazy znaky menší a větší (v tom pořadí, tj. <příkaz>
), tzn. co je mezi těmito znaky je příkaz, co není mezi větší menší a větší je text. Každý příkaz má své pole působnosti. Pokud chcete v určitém místě zrušit účinek nějakého příkazu, použijete stejný tvar příkazu, jen mezi znaménko menší dáte lomítko. Příkazy, které používají tento tvar jsou tzv. párové příkazy.
Příklad:
<příkaz1>
(tímto se ukončí působení příkazu příkaz2)
tady je text. bla bla bla bla...
<příkaz2>
tady je další text...
</příkaz2>
(a tímto se ukončí působení příkazu příkaz1)
</příkaz1>
Příkazy mohou mít také své parametry. Paramatery se uvádí mezi příkaz a znaménko větší. Pokud má příkaz parametrů víc, uvedou se za sebou.
Příklad:
<příkaz1 parametr1 parametr2>
Jazyk HTML také nerozlišuje velká a málá písmena v příkazech a parametrech. V textu se toto týká odřádkování. Pokud není uvedeno příkazem, mezery, tabulátory a Entery se berou jako mezera.
Příklad:
<pŘÍkaz1 paRaMEtR1>
(parametry se psát nemusí)
Tahle věta se vypíše na jeden
řádek.
</PříkAZ1>
K tomu, abyste mohli napsat HTML stránku vám stačí obyčejný textový editor, který dokáže ukládat soubory v ASCII, bez závratných akcí (špatný příklad je třeba Word...). Na jednotlivých operačních systémech doporučuji (je to jen orientační výběr, jak to má asi vypadat...):
MacOS | BBEdit - jednoznaně nejlepší volba, Zápisník |
---|---|
UNIX | joe, EMacs. Nedoporučuju vi, protože se hrabe do češtiny a pokud máte stránku s českými znaky, může se vám stát, že příjdete editací o některá písmenka... |
Wokna | Notepad, Sidekick - no comment |
Pokud budete dělat obrázky, doporučuju editor, který umí moc dobře formáty GIF a JPEG. Zase top ten:
MacOS | Adobe Photoshop, Graphic Converter, Fractal Design Painter, atd. |
---|---|
UNIX | Gimp, xv, Siliconisti můžou taky Photoshop |
Wokna | PaintShop Pro, Photoshop, Painter,... |
To je pro začátek vše.