STUDIJNÍ OBORY OTEVÍRANÉ K 1. 9. 2006
Charakteristiky studijních oborů
Hodinové dotace
všeobecně vzdělávacích předmětů se na jednotlivých studijních oborech liší velmi málo. Nejvíce dotovány jsou matematika (12-14 hodin), cizí jazyky - ANJ a NEJ (12), český jazyk (10). Z cizích jazyků je na klasických technických oborech povinný jeden, na technickém lyceu dva. Druhý cizí jazyk lze studovat nepovinně.
Maturitní zkouška je povinná z českého jazyka a volitelná z matematiky nebo z cizího jazyka. Další část maturitní zkoušky se týká odborných předmětů. Koná se z nich praktická zkouška (6 hodin) a standardní ústní zkouška.
Absolventi všech oborů umějí aplikovat přírodovědné poznatky při řešení technických problémů, znají základy řízení a ekonomiky výroby, dovedou se orientovat v principech tržního hospodářství, zákonech a právních normách. Ovládají velmi dobře výpočetní techniku a umějí ji používat při řešení technických úkolů a k dalším činnostem. Mají výrazněji rozvinuté funkční a logické myšlení a přistupují věcně k řešení mnohých, nejen technických problémů a úkolů. Mají rovněž potřebné manuální dovednosti.
zpět do tabulky
Strojírenství Učební plán oboru
Absolventi znají základní vlastnosti materiálů a umějí volit a navrhovat technologické postupy při jejich zpracování i s ohledem na ekonomiku a bezpečnost, umějí navrhovat jednotlivé strojní součásti a celé mechanismy i s využitím výpočetní techniky, znají principy měřicích a regulačních zařízení i automatického řízení strojů, mají základní dovednosti pro práci s programy CAD, CAM a CNC stroji. Disponují širokým teoretickým i praktickým základem oboru umožňujícím žádoucí přizpůsobivost i v příbuzných pracovních oblastech a schopnost operativně reagovat na nejnovější vývojové změny v oboru.
zpět do tabulky
Slaboproudá elektrotechnika Učební plán oboru
Hlavní předměty oboru jsou automatizační a mikroprocesorová technika, elektronika a elektrotechnická měření. Studium je zaměřeno na
automatizační a
sdělovací techniku, ve výuce se proto klade důraz na členy a obvody automatického řízení a regulování soustav včetně používání mikroprocesorů a počítačů a na radioelektronické a telekomunikační prvky, obvody a zařízení.
zpět do tabulky
Elektronické počítačové systémy Učební plán oboru
Absolventi ovládají problematiku výpočetní techniky v celé její šíři, to znamená po technické (hardwarové) i programové (softwarové) stránce. Základem jsou znalosti z mikroprocesorové techniky a procesů přenosu dat, na to navazují znalosti jednotlivých komponent a celé součástkové základny PC. Dovedou instalovat a ovládat operační systémy a další software, používat PC pro řídící průmyslové aplikace a znají principy programování pro různé operační systémy i pro www.
zpět do tabulky
Elektrotechnika Učební plán oboru
Tento šířeji pojatý obor zabírá oblasti silnoproudé i slaboproudé elektrotechniky. V druhé půli studia se zaměřuje na výkonovou elektroniku, elektrické stroje a přístroje a elektroenergetiku. Absolventi získají znalosti o elektrických strojích a přístrojích, energetických zařízeních a soustavách, jejich funkci, obsluze, údržbě a provozu. Umějí pracovat s moderní měřicí technikou, analyzovat provozní stavy a vyhodnocovat výsledky. Ve výkonové elektronice se zabývají regulací elektrických strojů a pohonů a jejich řízením včetně použití mikroprocesorů, počítačů a automatizovaných systémů.
zpět do tabulky
Technické lyceum Učební plán oboru
Poměrně mladý studijní obor se liší od klasických technických oborů zaměřením na výuku přírodovědných předmětů, především matematiku a fyziku. Mezi další předměty s velkou hodinovou dotací patří cizí jazyky (povinně ANJ i NEJ) a výpočetní technika. Po odborné technické stránce je rovnoměrně zaměřen na strojírenství a elektrotechniku. Absolventi jsou připravováni především ke studiu na vysokých školách technických a přírodovědných, ale získávají i úplné střední odborné vzdělání
zpět do tabulky
Uplatnění absolventů
Přibližně 80 procent absolventů školy pokračuje ve studiu na vysokých školách, nejčastěji technických, dále pak pedagogických a hospodářských. Všichni absolventi získávají zároveň plnou kvalifikaci pro výkon povolání v technických, technicko - hospodářských a provozních funkcích. Dosažené vzdělání umožňuje rovněž získání živnostenského listu k podnikání ve vystudovaném nebo příbuzném oboru. Tyto skutečnosti znamenají jednu z významných výhod studia na SPŠ.
Na Liberecku chybí v současnosti na trhu práce větší počet pracovníků s technickým vzděláním, zejména strojírenským, takže absolventi školy nacházejí snadno zaměstnání a velmi dobré uplatnění, především v technických funkcích v podnicích automobilového průmyslu.
zpět do tabulky
(9.9.2010 Petr Hujer)