pokus
2

Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Liberec

cz  gb  de  fr 
STUDIJNÍ OBORY OTEVÍRANÉ K 1. 9. 2006
  Název oboru
  Zaměření
Kód Počet tříd
Denní čtyřleté studium pro absolventy základních škol
  Strojírenství
  počítačové konstrukce
23-41-M/001 2
  Slaboproudá elektrotechnika
  automatizační technika, sdělovací technika
26-43-M/004 1
  Elektronické počítačové systémy 26-47-M/002 1
  Elektrotechnika
  výkonová elektronika, energetika
26-41-M/002 1
  Technické lyceum
78-42-M/001 1
  Na přihlášku ke studiu lze uvést více studijních oborů!
Charakteristika studijních oborů
Uplatnění absolventů
Na úvodní stránku



Charakteristiky studijních oborů

Hodinové dotace všeobecně vzdělávacích předmětů se na jednotlivých studijních oborech liší velmi málo. Nejvíce dotovány jsou matematika (12-14 hodin), cizí jazyky - ANJ a NEJ (12), český jazyk (10). Z cizích jazyků je na klasických technických oborech povinný jeden, na technickém lyceu dva. Druhý cizí jazyk lze studovat nepovinně.

Maturitní zkouška je povinná z českého jazyka a volitelná z matematiky nebo z cizího jazyka. Další část maturitní zkoušky se týká odborných předmětů. Koná se z nich praktická zkouška (6 hodin) a standardní ústní zkouška.

Absolventi všech oborů umějí aplikovat přírodovědné poznatky při řešení technických problémů, znají základy řízení a ekonomiky výroby, dovedou se orientovat v principech tržního hospodářství, zákonech a právních normách. Ovládají velmi dobře výpočetní techniku a umějí ji používat při řešení technických úkolů a k dalším činnostem. Mají výrazněji rozvinuté funkční a logické myšlení a přistupují věcně k řešení mnohých, nejen technických problémů a úkolů. Mají rovněž potřebné manuální dovednosti.

zpět do tabulky



Strojírenství
Učební plán oboru

Absolventi znají základní vlastnosti materiálů a umějí volit a navrhovat technologické postupy při jejich zpracování i s ohledem na ekonomiku a bezpečnost, umějí navrhovat jednotlivé strojní součásti a celé mechanismy i s využitím výpočetní techniky, znají principy měřicích a regulačních zařízení i automatického řízení strojů, mají základní dovednosti pro práci s programy CAD, CAM a CNC stroji. Disponují širokým teoretickým i praktickým základem oboru umožňujícím žádoucí přizpůsobivost i v příbuzných pracovních oblastech a schopnost operativně reagovat na nejnovější vývojové změny v oboru.
zpět do tabulky



Slaboproudá elektrotechnika
Učební plán oboru

Hlavní předměty oboru jsou automatizační a mikroprocesorová technika, elektronika a elektrotechnická měření. Studium je zaměřeno na automatizační a sdělovací techniku, ve výuce se proto klade důraz na členy a obvody automatického řízení a regulování soustav včetně používání mikroprocesorů a počítačů a na radioelektronické a telekomunikační prvky, obvody a zařízení.
zpět do tabulky



Elektronické počítačové systémy
Učební plán oboru

Absolventi ovládají problematiku výpočetní techniky v celé její šíři, to znamená po technické (hardwarové) i programové (softwarové) stránce. Základem jsou znalosti z mikroprocesorové techniky a procesů přenosu dat, na to navazují znalosti jednotlivých komponent a celé součástkové základny PC. Dovedou instalovat a ovládat operační systémy a další software, používat PC pro řídící průmyslové aplikace a znají principy programování pro různé operační systémy i pro www.
zpět do tabulky



Elektrotechnika
Učební plán oboru

Tento šířeji pojatý obor zabírá oblasti silnoproudé i slaboproudé elektrotechniky. V druhé půli studia se zaměřuje na výkonovou elektroniku, elektrické stroje a přístroje a elektroenergetiku. Absolventi získají znalosti o elektrických strojích a přístrojích, energetických zařízeních a soustavách, jejich funkci, obsluze, údržbě a provozu. Umějí pracovat s moderní měřicí technikou, analyzovat provozní stavy a vyhodnocovat výsledky. Ve výkonové elektronice se zabývají regulací elektrických strojů a pohonů a jejich řízením včetně použití mikroprocesorů, počítačů a automatizovaných systémů.
zpět do tabulky



Technické lyceum
Učební plán oboru

Poměrně mladý studijní obor se liší od klasických technických oborů zaměřením na výuku přírodovědných předmětů, především matematiku a fyziku. Mezi další předměty s velkou hodinovou dotací patří cizí jazyky (povinně ANJ i NEJ) a výpočetní technika. Po odborné technické stránce je rovnoměrně zaměřen na strojírenství a elektrotechniku. Absolventi jsou připravováni především ke studiu na vysokých školách technických a přírodovědných, ale získávají i úplné střední odborné vzdělání
zpět do tabulky



Uplatnění absolventů

Přibližně 80 procent absolventů školy pokračuje ve studiu na vysokých školách, nejčastěji technických, dále pak pedagogických a hospodářských. Všichni absolventi získávají zároveň plnou kvalifikaci pro výkon povolání v technických, technicko - hospodářských a provozních funkcích. Dosažené vzdělání umožňuje rovněž získání živnostenského listu k podnikání ve vystudovaném nebo příbuzném oboru. Tyto skutečnosti znamenají jednu z významných výhod studia na SPŠ.

Na Liberecku chybí v současnosti na trhu práce větší počet pracovníků s technickým vzděláním, zejména strojírenským, takže absolventi školy nacházejí snadno zaměstnání a velmi dobré uplatnění, především v technických funkcích v podnicích automobilového průmyslu.

zpět do tabulky



(9.9.2010 Petr Hujer)
spolupracujici firmy

Různé

škola roku

Prohlížením stránek souhlasíte s používáním cookies pro analýzu návštěvnosti a poskytování dalších služeb.

případné technické problémy na těchto stránkách prosím sdělte na kz@pslib.cz