pokus
2

Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Liberec

cz  gb  de  fr 

 

Jak pomoci žákovi s SVUP v jednotlivých předmětech

V jednotlivých předmětech je nezbytné postupovat individuálně podle typu a tíže SVPU. Určitě to neznamená pro daného studenta automaticky lepší známku, jde o to vytvořit podmínky pro co nejlepší výkon. U mnohých postupů se jedná o intuitivní záležitost, kterou řada učitelů ve výuce dělá automaticky. Níže jsou uvedeny  nejdříve obecně platné rady pro všechny předměty a poté tipy týkající se jednotlivých předmětů.

1 Obecné rady, jak pomoci při výuce

  •  užití diktafonu 
  • pomoc laptopu
  • zkoušet ústně spíše než písemně
  • zadávat testy spíše než písemky
  • dát více času na zpracování úkolu
  • poskytnout studentovi již hotové zápisy s místy na doplňování
  • strukturovat učební texty

 

2 Český jazyk

Český jazyk je jeden z předmětů, ve kterém mají studenti s poruchami učení největší problémy. Mohlo by jim pomoci následující:

 

  • zpřehlednění učiva – důraz na strukturaci učiva
    • na papíry velkého formátu, v sešitě
    • na nástěnce
  • vést studenty k vypracování přehledných gramatických tabulek s užitím barev
  • při výkladu užívat barevné znázornění (barevné fixy)
  • výukové hry
    • se skrývačkami (hledej číslovky odvětví – 2)
    • vymýšlení vět na slovní druhy
    • opravovat chyby v napsaném textu
    • lístečky se slovy apod.

 

2.1 Diktáty

S čím mají jednotlivé skupiny studentů v diktátech problémy:

  • Dysortografii -  znají pravidla, ale neumí správně napsat
  • dyslektici – mají problémy se čtením diktátu (kontrolou)
  • dysgrafici - se soustředí na psaní (mnoho energie) a pak následně mají problém v gramatice

 

Bylo by obecně dobré diktát realizovat ústně popřípadě ústně přezkoušet po diktátu (zdůvodnění jevů).  To ovšem nejde vždycky. Proto je vhodné se řídit níže uvedenými tipy.

 

  • zadávat diktáty předem procvičené (u těžkých forem SVPU)
  • slova víckrát cvičená
  • diktát jen slov (ne vět) – 10- 20 slov
  • diktát malého množství krátkých vět na daný jev cca 5-6 vět
  • nestřídat moc jevů v jednom diktátu!
  • diktát psát na učitelově nebo školním laptopu
  • více času – vysbírat od žáka s SVPU jako posledního
  • tempo diktování dle nejpomalejšího
  • hodnotíme, co dítě stihlo
  • dáme jen půlku z diktátu pro ostatní
  • tlakový diktát – na určitý daný čas
  • diktát jako doplňovačka
  • pracovní listy na procvičení jevů (u 1.roč.)
  • napsat správně slovo, kde se chybovalo, nezvýrazňovat chyby
  • nepodtrhávat chyby červeně – to si mají tendenci zapamatovat
  • popř. vést žáka k tomu, aby si vytvořil speciální sešit na slova, ve kterých chybuje

 

2.2 Literatura

Studenti s SVPU mají často záporný vztah ke čtení, proto je dobré je ke čtení motivovat. Texty lze volit také více „přívětivé“ , roli hraje téma, členění textu, velikost písma a ilustrace.

  • Tipy na hry motivující ke čtení:
    • hádání spisovatele (jsem K.H.Mácha)
    • určit autora dle úryvku
    • nakreslit komiks z díla, karikaturu umělce
    • letáčky, plakáty s autory
    • vlastní čítanka
    • vlastní báseň shrnující děj v knize apod.
    • vymyslet konec daného příběhu
  • Čtení i komiksů
  • Čtení v duetu (střídání se)
  • Zkoušení z literatury:
    • ústně
    • testy s možností volby
    • hlavní orientace v literární historii, názor na dílo apod.

2.3 Sloh

V čem jsou obtíže:

  • Dyslektici - problém s kontrolou textu
  • Dysortografici – problém s pravopisem
  • Dysgrafici -  tolerovat sníženou kvalitu písma

U slohu je důležité hodnotit obsah, nápaditost, dodržení slohového útvaru a ne formu.

  • Užití počítače (pozor na automatickou korekci chyb pomocí programů – lze vypnout!)
  • Kratší příběhy
  • Více času
  • Nápady:
    • dokončit příběh
    • hodnotit ústní projev
    • hry se slovy (přísloví, synonyma, homonyma, protiklady, pranostiky, reklamy, přísloví, křížovka..)
    • reportáž – diktafon
    • „osud“ předmětu
    • recept
    • detektivka
    • řešení situace

 


 

3 Cizí jazyky

S cizími jazyky mají žáci s SVPU také velké obtíže. Neznamená to však, že by se je neměli učit. Objevují se stejné obtíže jako v českém jazyce plus:

  • obtíže v zapamatování si slovíček
  • neobvyklá výslovnost
  • problém odlišné akustické a grafické podoby slov

 

Je důležité zvážit typ cizího jazyka, který si student volí. U němčiny například činí velký problém, že se jinak píše a jinak čte a má mnoho pravidel. U angličtiny je méně výjimek,  objevuje se častější v médiích. Cílem je, stejně jako u jakéhokoliv studenta, naučit porozumění jazyku, znalosti základních pravidel a zejména schopnost dorozumět se.

 

  • upřednostnit ústní zvládání jazyka
  • užívat sluchovou cestu pro naučení se
    • magnetofon, diktafon, předříkávání
  • poslechy!
  • písničky, hádanky, anekdoty
  • názornost (konkrétní předměty – slovníky, pexesa, lístečky)
  • každodenní situace
  • běžné fráze, běžné nápisy (vlak, restaurace, hotel..) a návody výrobků
  • méně slovíček a častěji opakovat
  • gramatické přehledy (mapy, schémata)
  • správná výslovnost (přibližně J)
  • více času
  • kratší texty ke čtení
  • doplňovačky, doplňování slov
  • V písemném projevu tolerovat slova napsaná alespoň foneticky správně

 

U studentů se SVPU je také třeba zohlednit znalosti i jiné než jazykové – kultura a zvyky dané země, filmy, knihy apod. Stejně tak vztah k jazyku.


 

4 Matematika

Matematika bývá (nejen) pro studenty s SVPU oříškem. Problémy mají:

  • dyskalkulici – viz dyskalkulie
  • dyslektici – čtení slovních úloh, záměny čísel
  • dysgrafici - problémy v rýsování (geometrii), nákresech, v grafech, problém v zápisu tvarově podobných číslic, problém v pořadí číslic

 

Doporučuje se:

  •  používat pomůcky:
    • kalkulačky, matematické tabulky, návody postupů na kartičkách, popř. Tahák do kapsy (Tobiáš)
  • využívat názorných pomůcek, pokud to jde
  • rozfázovat pracovní postupy
    • vytvořit jednoduchý postup řešení skupiny typů úkolů
    • graficky jej znázornit
  • preferovat ústní formu
  • dát více času
  • kontrolovat pochopení zadání
  • zkoušet zvládnutí a pochopení učiva
  • kontrolovat postup – jednotlivé kroky
  • opakovat velmi často
  • v geometrii tolerovat sníženou kvalitu rýsování, ale postup musí znát!

5 Dějepis

  • problém s letopočty
  • problém s časovou osou
  • problém s cizími výrazy a jmény

6 Fyzika, chemie

  • problém se vzorci, rovnicemi, názvoslovím
  • problém s převody jednotek, grafy

 

 

7 Odborné předměty

  • naučit studenta pracovat s textem
    • strukturovat text
    • dělit si jej na kratší úseky
    • podtrhávat klíčová slova
    • vytvořit osnovu
  • kontrolovat u studenta pochopení textu
  • věnovat pozornost čtení cizích výrazů – mnemotechnické pomůcky
  • zapojovat do výuky názorné pomůcky
    • audiovizuální technika
  • využívat pohyb a činnost
  • aktivizující styl učení
  • krátké zápisy do sešitu, osnova a hlavní body
  • popřípadě hotový zápis od učitele, zvýraznit
  • užití grafického znázornění, mentálních map
  • vhodný styl učení:
    • přečtení
    • podtrhávání
    • předříkávání
    • osnovy
    • „pavouk“

 

8 Je na to čas?

Nezanedbatelnou otázkou pro učitele je, zda je na takovýto přístup ke studentovi dostatek času. Samozřejmě z počátku bude časová investice větší, zejména díky tomu, že bude třeba nastudovat a zvyknout si na konkrétní opatření a přístupy. Později však budou postupy zautomatizované. Stejně tak časová investice do studenta se SVPU v konzultačních hodinách se může velmi rychle vrátit. V konečném důsledku a po „zaběhnutí“ takového systému dojde k ušetření času.

Je také třeba mít na paměti, že mnoho z výše uvedeného, není třeba realizovat ve zvláštním vyhrazeném čase. Dané postupy lze aplikovat v době, kdy ostatní studenti píší nebo samostatně pracují. Případně je lze využít pro celou třídu, protože jsou názorné a mohou usnadnit studium všem studentům, nejen s SVPU.

 

 

Literatura

CERMAT: Maturitní zpravodaj 4/2008.

CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D.: K problematice diagnostiky SPU u dospívajících. In: Sborník Specifické poruchy učení 1997–98. Praha : Portál, 1998

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ. Praha: D & H, 2003.

MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení. Praha: IPPP, 2007.

MICHALOVÁ, Z.: Specifické poruchy učení na 2.stupni ZŠ a na škole střední. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2001.

MŠMT ČR: Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24

NOVOTNÁ, N: Všechna ta „dys“aneb průvodce učitele po specifických poruchách učení

na střední škole. Praha: Gymnázium Jana Palacha, 2009

POKORNÁ, M.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2006.

 

 

 

(30.4.2011 Eva Poláková)
spolupracujici firmy

Různé

škola roku

Prohlížením stránek souhlasíte s používáním cookies pro analýzu návštěvnosti a poskytování dalších služeb.

případné technické problémy na těchto stránkách prosím sdělte na kz@pslib.cz