Jak pomoci žákovi s SVUP v jednotlivých předmětech
V jednotlivých předmětech je nezbytné postupovat individuálně podle typu a tíže SVPU. Určitě to neznamená pro daného studenta automaticky lepší známku, jde o to vytvořit podmínky pro co nejlepší výkon. U mnohých postupů se jedná o intuitivní záležitost, kterou řada učitelů ve výuce dělá automaticky. Níže jsou uvedeny nejdříve obecně platné rady pro všechny předměty a poté tipy týkající se jednotlivých předmětů.
1 Obecné rady, jak pomoci při výuce
-
užití diktafonu
-
pomoc laptopu
-
zkoušet ústně spíše než písemně
-
zadávat testy spíše než písemky
-
dát více času na zpracování úkolu
-
poskytnout studentovi již hotové zápisy s místy na doplňování
-
strukturovat učební texty
2 Český jazyk
Český jazyk je jeden z předmětů, ve kterém mají studenti s poruchami učení největší problémy. Mohlo by jim pomoci následující:
-
zpřehlednění učiva – důraz na strukturaci učiva
-
na papíry velkého formátu, v sešitě
-
na nástěnce
-
vést studenty k vypracování přehledných gramatických tabulek s užitím barev
-
při výkladu užívat barevné znázornění (barevné fixy)
-
výukové hry
-
se skrývačkami (hledej číslovky odvětví – 2)
-
vymýšlení vět na slovní druhy
-
opravovat chyby v napsaném textu
-
lístečky se slovy apod.
2.1 Diktáty
S čím mají jednotlivé skupiny studentů v diktátech problémy:
-
Dysortografii - znají pravidla, ale neumí správně napsat
-
dyslektici – mají problémy se čtením diktátu (kontrolou)
-
dysgrafici - se soustředí na psaní (mnoho energie) a pak následně mají problém v gramatice
Bylo by obecně dobré diktát realizovat ústně popřípadě ústně přezkoušet po diktátu (zdůvodnění jevů). To ovšem nejde vždycky. Proto je vhodné se řídit níže uvedenými tipy.
-
zadávat diktáty předem procvičené (u těžkých forem SVPU)
-
slova víckrát cvičená
-
diktát jen slov (ne vět) – 10- 20 slov
-
diktát malého množství krátkých vět na daný jev cca 5-6 vět
-
nestřídat moc jevů v jednom diktátu!
-
diktát psát na učitelově nebo školním laptopu
-
více času – vysbírat od žáka s SVPU jako posledního
-
tempo diktování dle nejpomalejšího
-
hodnotíme, co dítě stihlo
-
dáme jen půlku z diktátu pro ostatní
-
tlakový diktát – na určitý daný čas
-
diktát jako doplňovačka
-
pracovní listy na procvičení jevů (u 1.roč.)
-
napsat správně slovo, kde se chybovalo, nezvýrazňovat chyby
-
nepodtrhávat chyby červeně – to si mají tendenci zapamatovat
-
popř. vést žáka k tomu, aby si vytvořil speciální sešit na slova, ve kterých chybuje
2.2 Literatura
Studenti s SVPU mají často záporný vztah ke čtení, proto je dobré je ke čtení motivovat. Texty lze volit také více „přívětivé“ , roli hraje téma, členění textu, velikost písma a ilustrace.
-
Tipy na hry motivující ke čtení:
-
hádání spisovatele (jsem K.H.Mácha)
-
určit autora dle úryvku
-
nakreslit komiks z díla, karikaturu umělce
-
letáčky, plakáty s autory
-
vlastní čítanka
-
vlastní báseň shrnující děj v knize apod.
-
vymyslet konec daného příběhu
-
Čtení i komiksů
-
Čtení v duetu (střídání se)
-
Zkoušení z literatury:
-
ústně
-
testy s možností volby
-
hlavní orientace v literární historii, názor na dílo apod.
2.3 Sloh
V čem jsou obtíže:
-
Dyslektici - problém s kontrolou textu
-
Dysortografici – problém s pravopisem
-
Dysgrafici - tolerovat sníženou kvalitu písma
U slohu je důležité hodnotit obsah, nápaditost, dodržení slohového útvaru a ne formu.
-
Užití počítače (pozor na automatickou korekci chyb pomocí programů – lze vypnout!)
-
Kratší příběhy
-
Více času
-
Nápady:
-
dokončit příběh
-
hodnotit ústní projev
-
hry se slovy (přísloví, synonyma, homonyma, protiklady, pranostiky, reklamy, přísloví, křížovka..)
-
reportáž – diktafon
-
„osud“ předmětu
-
recept
-
detektivka
-
řešení situace
3 Cizí jazyky
S cizími jazyky mají žáci s SVPU také velké obtíže. Neznamená to však, že by se je neměli učit. Objevují se stejné obtíže jako v českém jazyce plus:
-
obtíže v zapamatování si slovíček
-
neobvyklá výslovnost
-
problém odlišné akustické a grafické podoby slov
Je důležité zvážit typ cizího jazyka, který si student volí. U němčiny například činí velký problém, že se jinak píše a jinak čte a má mnoho pravidel. U angličtiny je méně výjimek, objevuje se častější v médiích. Cílem je, stejně jako u jakéhokoliv studenta, naučit porozumění jazyku, znalosti základních pravidel a zejména schopnost dorozumět se.
-
upřednostnit ústní zvládání jazyka
-
užívat sluchovou cestu pro naučení se
-
magnetofon, diktafon, předříkávání
-
poslechy!
-
písničky, hádanky, anekdoty
-
názornost (konkrétní předměty – slovníky, pexesa, lístečky)
-
každodenní situace
-
běžné fráze, běžné nápisy (vlak, restaurace, hotel..) a návody výrobků
-
méně slovíček a častěji opakovat
-
gramatické přehledy (mapy, schémata)
-
správná výslovnost (přibližně J)
-
více času
-
kratší texty ke čtení
-
doplňovačky, doplňování slov
-
V písemném projevu tolerovat slova napsaná alespoň foneticky správně
U studentů se SVPU je také třeba zohlednit znalosti i jiné než jazykové – kultura a zvyky dané země, filmy, knihy apod. Stejně tak vztah k jazyku.
4 Matematika
Matematika bývá (nejen) pro studenty s SVPU oříškem. Problémy mají:
-
dyskalkulici – viz dyskalkulie
-
dyslektici – čtení slovních úloh, záměny čísel
-
dysgrafici - problémy v rýsování (geometrii), nákresech, v grafech, problém v zápisu tvarově podobných číslic, problém v pořadí číslic
Doporučuje se:
-
používat pomůcky:
-
kalkulačky, matematické tabulky, návody postupů na kartičkách, popř. Tahák do kapsy (Tobiáš)
-
využívat názorných pomůcek, pokud to jde
-
rozfázovat pracovní postupy
-
vytvořit jednoduchý postup řešení skupiny typů úkolů
-
graficky jej znázornit
-
preferovat ústní formu
-
dát více času
-
kontrolovat pochopení zadání
-
zkoušet zvládnutí a pochopení učiva
-
kontrolovat postup – jednotlivé kroky
-
opakovat velmi často
-
v geometrii tolerovat sníženou kvalitu rýsování, ale postup musí znát!
5 Dějepis
-
problém s letopočty
-
problém s časovou osou
-
problém s cizími výrazy a jmény
6 Fyzika, chemie
-
problém se vzorci, rovnicemi, názvoslovím
-
problém s převody jednotek, grafy
7 Odborné předměty
-
naučit studenta pracovat s textem
-
strukturovat text
-
dělit si jej na kratší úseky
-
podtrhávat klíčová slova
-
vytvořit osnovu
-
kontrolovat u studenta pochopení textu
-
věnovat pozornost čtení cizích výrazů – mnemotechnické pomůcky
-
zapojovat do výuky názorné pomůcky
-
využívat pohyb a činnost
-
aktivizující styl učení
-
krátké zápisy do sešitu, osnova a hlavní body
-
popřípadě hotový zápis od učitele, zvýraznit
-
užití grafického znázornění, mentálních map
-
vhodný styl učení:
-
přečtení
-
podtrhávání
-
předříkávání
-
osnovy
-
„pavouk“
8 Je na to čas?
Nezanedbatelnou otázkou pro učitele je, zda je na takovýto přístup ke studentovi dostatek času. Samozřejmě z počátku bude časová investice větší, zejména díky tomu, že bude třeba nastudovat a zvyknout si na konkrétní opatření a přístupy. Později však budou postupy zautomatizované. Stejně tak časová investice do studenta se SVPU v konzultačních hodinách se může velmi rychle vrátit. V konečném důsledku a po „zaběhnutí“ takového systému dojde k ušetření času.
Je také třeba mít na paměti, že mnoho z výše uvedeného, není třeba realizovat ve zvláštním vyhrazeném čase. Dané postupy lze aplikovat v době, kdy ostatní studenti píší nebo samostatně pracují. Případně je lze využít pro celou třídu, protože jsou názorné a mohou usnadnit studium všem studentům, nejen s SVPU.
Literatura
CERMAT: Maturitní zpravodaj 4/2008.
CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D.: K problematice diagnostiky SPU u dospívajících. In: Sborník Specifické poruchy učení 1997–98. Praha : Portál, 1998
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ. Praha: D & H, 2003.
MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení. Praha: IPPP, 2007.
MICHALOVÁ, Z.: Specifické poruchy učení na 2.stupni ZŠ a na škole střední. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2001.
MŠMT ČR: Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24
NOVOTNÁ, N: Všechna ta „dys“aneb průvodce učitele po specifických poruchách učení
na střední škole. Praha: Gymnázium Jana Palacha, 2009
POKORNÁ, M.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2006.
(30.4.2011 Eva Poláková)