Specifické poruchy učení
Dyslexie – porucha čtení
Dyslexie je nejznámější pojem z celé skupiny specifických vývojových poruch učení (dále jen SVPU).
Tento pojem je nestarší a porucha čtení, která se pod ním skrývá, nejnápadněji ovlivňuje školní prospěch. Úroveň čtení je obvykle výrazně nižší než všeobecná inteligence.
Dysgrafie – porucha psaní
Dysgrafie se projevuje obtížemi se zapamatováním si tvaru písmen, obtížemi v napodobení písmen, kvalitou písma, která s množstvím klesá, písmo se stává nečitelným.
Dysortografie – porucha pravopisu
Dysortografie se často vyskytuje v kombinaci s předchozími poruchami. Nepostihuje celou oblast gramatiky, ale jen tzv. specifické jevy – vynechávání interpunkčních znamének (háčky, čárky, tečky).
Jedinci s poruchou pravopisu nerozlišují rozdíl ve slabikách di-dy, ti-ty, ni-ny, přidávají, zaměňují, vynechávají písmena ve slovech či celé slabiky, nedokáží aplikovat mluvnická pravidla, která mají naučena. Mají výrazně porušený jazykový cit.
Dyskalkulie – porucha matematických schopností
Dyskalkulie se vyskytuje izolovaně, ale někdy i v kombinaci s předchozími poruchami. Spočívá v poruchách předčíselných představ, tzn. třídění prvků dle tvaru, barvy, velikosti, určování počtu prvků aj.
Děti mívají ve škole potíže v číselných představách (smysl číslovek, řazení čísel aj.), ve struktuře čísla, hodnotě číslice v čísle, nejsou schopny provádět matematické operace s číslem, mívají poruchu zrakové či sluchové paměti pro čísla, špatnou orientaci v čase a prostoru.
Neverbální poruchy učení
Pro neverbální poruchy učení jsou charakteristické obtíže v prostorové orientaci, potíže v tělesné výchově, sociální orientaci, potíže ve smyslu pro rytmus, jedinci nemají smysl pro humor aj. Méně citelně se neverbální poruchy promítají do školní výuky, ale jsou závažné pro vývoj osobnosti dítěte.
Příčiny specifických poruch učení
Všechny uvedené poruchy jsou zdravotním oslabením
. Vymezení práce se studenty se specifickými poruchami učení nabízí Metodický pokyn ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování:
Konkrétní doporučení pro potřeby vzdělávání žáka ve střední škole obsahuje stejně jako u žáků základních škol odborný posudek zpracovaný poradenským zařízením. V odborném posudku jsou zahrnuty základní náležitosti, jako je stanovení doby platnosti posudku, konkrétní doporučení pro úpravu způsobu konání přijímacích zkoušek na střední školu, doporučení pro průběh vzdělávání žáka, popřípadě doporučení způsobu konání závěrečných nebo maturitních zkoušek.
Mezi nejčastější doporučení vůči žákům se specifickými poruchami učení ve střední škole patří:
Odborné posudky také zdůrazňují nutnost pravidelné domácí přípravy žáků a procvičování čtenářských dovedností.
Specifické poruchy učení a maturitní zkoušky
Podle pravidel nové státní maturity se zároveň s přihláškou podává i žádost o uzpůsobení podmínek. Žádost doloží žáci vyplněným protokolem na základě vyšetření. V žádosti se uvedou doporučení z poradny, včetně chyb, které by měly být u maturity tolerovány. U zkoušky samotné se maturant může dočkat delšího časového limitu nebo povolení různých kompenzačních pomůcek – od speciálního psacího náčiní, zvýrazňovačů po slovníky nebo notebook. Měly by to být ale ty, které už žák používal během studia. Podle míry postižení mohou být žáci se SVPU řazeni do 3 základních skupin, u kterých je třeba přistoupit k následujícím kompenzacím:
Každému konkrétnímu žákovi bude pedagogicko-psychologickou poradnou vypracován posudek, ve kterém budou uvedeny konkrétní opatření u maturity přípustná.
případné technické problémy na těchto stránkách prosím sdělte na kz@pslib.cz